Motion till kommunfullmäktige i Värnamo kommun angående insynsplatser

I Värnamo kommun har det de senaste mandatperioderna funnits partier som av egen kraft inte erhållit plats i styrelser och nämnder. Det har till viss del lösts genom olika politiska
uppgörelser.

Att kommunfullmäktiges ledamöter ska sätta sig in i de ärenden som ska behandlas är en grannlaga uppgift. Ofta räcker inte bakgrundsinformationen i de aktuella handlingarna till för att på ett nyanserat och ansvarsfullt sätt till fullo erhålla kunskaper om konsekvenserna av de föreslagna besluten.

Samtliga kommunfullmäktigeledamöter förväntas ta ansvar inför sina väljare för sina ställningstaganden. Då man som parti inte ingår i styrelser och nämnder ska delta i beslutsprocessen krävs det alltså att man på egen hand söker ytterligare information från
kommunens tjänstepersoner på respektive förvaltning. Detta är ett tidsödande arbete som
dels tar värdefull arbetstid från tjänstepersonen som måste redogöra för ärenden vid flera
tillfällen istället för att informera samtliga partiets representanter vid ett och samma tillfälle. Dels kan det påverka förmågan att fatta beslut på korrekt underlag, vilket i förlängningen kan innebära att demokratin urholkas då ledamöter i kommunens högsta beslutande organ inte har tillräcklig kunskap om det aktuella ärendet.

Ska demokratiska spelregler upprätthållas i kommunpolitiken bör därför samtliga partier som inte beretts ordinarie nämndplatser eller erhållit ersättarplatser, få insynsplatser i framförallt de kommunala nämnderna, kommunstyrelsen samt budgetberedningen.

Vänsterpartiet i Värnamo kommun föreslår därför kommunfullmäktige att besluta:

att: samtliga i kommunfullmäktige representerade partier ska beredas insynsplats i kommunala nämnder,  kommunstyrelsen samt budgetberedningen

att: samtliga partier i kommunfullmäktige under kommande mandatperioder finns representerade i Kommunstyrelsen

Värnamo 2022-11-21

Dela den här sidan: