Enkel fråga om Bangårdsgatan/ Rektorsgatan

Enkel fråga till Ordförande i Teknik- och fritidsnämnden (TFN)

I samband med att trafikflödet på Bangårdsgatan/ Rektorsgatan reglerades så togs båda övergångsställena i den aktuella korsningen bort.
Numera står nedgången från Smedgatan ner mot Bangårdsgatan/ Rektorsgatan igenbommad.

Denna nedgång (trappa med avsats) anlades för en rejäl summa med trädplantering, stensättning och trappor. Med andra ord ett kortsiktigt resursslöseri.

Att övergångsstället på vänster hand togs bort är lätt att förstå med tanke på trafikvolymen/-flödet vid rusningstrafik, men att övergångsstället på höger hand togs bort verkar vara en mindre genomtänkt åtgärd. Trafiken åt detta håll är betydligt blygsammare och här får ju bilarna ändå vänta, då trafiken som skall till vänster har företräde.

Nu förväntas fotgängare och cyklister gå ett par hundra meter längre, vilket kanske flertalet gör. En stor grupp av dessa fotgängare är på väg till Värnamo Folkhögskola som ligger i slutet av Rektorsgatan.

Min enkla fråga är: Kan det bli aktuellt med att den högra övergången öppnas på nytt? Om svaret är negativt, vilka är argumenten för att så inte blir fallet?

Fjodor Eklund
Vänsterpartiet Värnamo