artikel

Motion angående inkludering av krav på social hållbarhet i kommunens upphandlingspolicy

Social hållbarhet är en integrerad del av begreppet hållbarhet, som också inkluderar ekologisk och ekonomisk hållbarhet. Tillsammans strävar dessa tre dimensioner efter att skapa långsiktiga och balanserade samhällen som uppfyller dagens behov utan att kompromissa med kommande generationers förmåga att tillgodose sina egna behov.

Värnamo kommun köper varor, tjänster och entreprenader för cirka 500 miljoner kronor årligen enligt lagen (2016:1145) om offentlig upphandling. I kommunens Policy för upphandling och inköp (antagen av kommunfullmäktige 2022-01-27, § 7 G ) fastslås att förhållningssättet i upphandlingsfrågor skall vara att säkerställa att varor och tjänster köps med rätt kvalitet till lägsta kostnad med minsta miljöpåverkan inom ramen för gällande lagstiftning.

Här saknas kravet på social hållbarhet. Istället hänvisas till att uppföljandekontroll av sociala och etiska krav för leverantörer sker genom Adda inköpscentral – ett företag inom SKR.

I dagens samhälle står vi inför utmaningar som kräver hållbara och ansvarsfulla åtgärder. En av de viktigaste verktygen för att främja social hållbarhet på lokal nivå är genom kommunens upphandlingsverksamhet. Upphandlingspolicyn är en central del av detta, och det är därför nödvändigt att inkludera tydliga krav på social hållbarhet för att säkerställa att de offentliga medlen används på ett etiskt och ansvarsfullt sätt.

Vi vill även poängtera att tidigare godkända leverantörer kan via uppköp snabbt ändra ett seriöst förhållningssätt till ett mindre seriöst dito. Det engelska fackförbundet Unite har varnat för att Go-Ahead Groups beteende i England kan komma att tillämpas av deras förvärv i Norden, ex.vis Flexbuss som kommunen har skrivit skolskjutsavtal med.

Förslag: Jag föreslår att kommunfullmäktige beslutar att inkludera följande krav på social hållbarhet i kommunens upphandlingspolicy:

Arbetsvillkor och mänskliga rättigheter: Upphandlade parter ska följa och främja grundläggande arbetsrättigheter och mänskliga rättigheter, inklusive icke-diskriminering, jämställdhet och rätten till facklig organisering.
Lokal sysselsättning och kompetensutveckling: Upphandlingsprocessen bör främja lokal sysselsättning och ge möjligheter till kompetensutveckling för lokal arbetskraft.
Social inkludering: Upphandlade tjänster och produkter bör främja social inkludering genom att involvera och stödja marginaliserade grupper, som personer med funktionsnedsättning eller långtidsarbetslösa.
Miljömässig och social ansvarstagande: Upphandlade parter bör arbeta aktivt för att minska sin påverkan på miljön och samtidigt ta socialt ansvar gentemot samhället.
Transparens och uppföljning: Inför krav på öppenhet i leverantörernas sociala ansvarsarbete och implementera en systematisk uppföljning för att säkerställa efterlevnad av de fastställda kriterierna.

Motivering: Genom att inkludera dessa krav på social hållbarhet i upphandlingspolicyn tar kommunen ett viktigt steg mot att främja en rättvis, hållbar och ansvarsfull ekonomisk utveckling. Det kommer inte bara stödja lokala arbetstagare och företag utan också skapa en mer inkluderande och hållbar samhällsutveckling.

För att uppnå de övergripande målen om social hållbarhet och samtidigt säkerställa effektiv användning av skattemedel bör dessa kriterier vara vägledande för upphandlingsverksamheten.

Vi föreslår kommunfullmäktige att besluta:

att inkludera ovanstående krav på social hållbarhet i kommunens upphandlingsrpolicy och uppmanar ansvarig nämnd att genomföra nödvändiga åtgärder för att implementera dessa förändringar.

Värnamo 2024-02-06

Fjodor Eklund (V)