Enkel fråga om Värnamo Energi som avvecklar sin e-posttjänst

Enkel fråga till Kommunstyrelsens ordförande

Värnamo Energi avvecklar sin e-posttjänst 3 oktober.
Vi som är bredbandsabonnenter hos Värnamo Energi har haft tillgång till ett antal e-postkonton. Nu har det kommunalt helägda bolaget, med dess politiskt tillsatta styrelse beslutat att avveckla denna tjänst.

Skälet anges vara: ”Vi ser en ökad efterfrågan på en mer modern mejltjänst som erbjuder bättre skräpposthantering och mer lagringsutrymme. Vår mejltjänst motsvarar inte den nivå som förväntas idag, därför har vi beslutat att lägga ner den”.

De befintliga kunderna erbjuds att ”behålla de mejlkonton du haft hos oss genom att beställa överflytt hos den lokala leverantören Netic. Tänk på att beställningen måste göras i god tid före den 3:e oktober”. Självfallet är detta inte ett gratiserbjudande. Det lokala, men likväl kommersiella, företaget tar betalt i form av en månadsavgift på 25 kronor. Måhända en blygsam summa, men likväl en fördyring, då Värnamo Energi inte aviserat att de har för avsikt att i motsvarande grad sänka abonnemangsavgiften.

Värnamo Energi har enkla ägardirektiv: ”Värnamo Energis huvuduppgift är att erbjuda sina kunder energi och IT- kommunikation genom en väl utbyggd infrastruktur. Det innebär att Värnamo Energi tar ansvar för samhällets utveckling och ger sina kunder konkurrenskraft, komfort och trygghet. Värnamo Energis agerande ska präglas av en hög servicegrad och närhet samt en god kompetens”.

Bredbandsutbyggnaden är i det närmaste avslutad i Värnamo och det egna nätet har fungerat mycket bra. Med andra ord är denna infrastruktur väl utbyggd. Däremot visar oviljan på att underhålla och erbjuda en säker e-posthantering att bolaget inte tar ägardirektivet på fullt allvar.

Mina frågor är:
• Anser KS att avvecklande av e-posttjänsten är att erbjuda Värnamo Energis kunder trygghet?
• Saknar verkligen Värnamo Energi den kompetens som krävs för att underhålla en modern epost hantering?

Fjodor Eklund
Vänsterpartiet Värnamo