Årsmöte den 13 mars 2024

På detta årsmöte gästades vi av Distriktsordförande Johan Tiger och Distriktsombudsman Jan Å Johansson.

Vi fördjupade oss i Verksamhetsberättelsen för 2023 och Resultatredovisningen. Trots vår litenhet har vi synts en hel del i media, främst till följd av att Värnamo.nu flitigt återberättar det som sker på Kommunfullmäktige.

Vi har under året gjort ett överskott på närmare 12.000 kronor. Pengar som vi räknar med att förbruka under EU valrörelsen nu i vår. Vår ombudsman som tidigare har arbetet i EU-komplexet i Brüssel betonade vikten av att vi är aktiva i EU debatten och bevakar de frågor som det beslutas om i EU-kommisionen och Parlamentet. Många frågor flyger under radarn då initiativ tas av kommisionens tjänstemän och s.k. expertgrupper.

Även på kommunal nivå påverkas vi av en hel del detaljregleringar när det gäller kvalitet på badvatten, upphandlingsregler och mycket annat. En del regelverk är betydligt bättre än motsvarande i Sverige och annat betydligt sämre. Exempelvis försöker EU reglera gigarbete till skillnad från passiviteten i den svenska riksdagen.

Partiet genomför en EU valskola. I vårt län finn två datum uppsatta, men det är samma innehåll. Den 11 april är det ett digitalt möte och den 14 april genomförs samma möte (IRL) på plats i Jönköping.

Vi valde även en ny styrelse, som numera består av Emina (ordförande), Bjarne (kassör) och Miodrag (sekreterare). Styrelsemötena kommer även fortsättningsvis ligga på tisdag samma vecka som Kommunfullmäktige hålls.

Dela den här sidan: